varianta gratuita de downloadat si printat aici
Meniul saptamanii este sfant pentru mine.
Am acest obicei de ani de zile deja si desi lucrurile nu decurg mereu conform planului, existenta unui plan reuseste sa ma tina pe linia de plutire. In acesti ani am cochetat cu mai multe forme de meniu, dar am ajuns la concluzia ca cea mai simpla varianta este si cea mai buna.
Intr-o perioada am incercat sa fac lucrurile invers: sa cumpar ce este in oferta/in sezon si sa improvizez din mers, in cursul saptamanii, in functie de asta. Dar oricat de bine aprovizionat esti, mereu te trezesti ca iti lipseste un ingredient. Iar eu urasc sa mi se intample asta.
Astfel incat, las in meniu loc situatiilor „neprevazute”, cand am un ingredient proaspat ce trebuie consumat imediat (si improvizez 1-2-3 mese), dar la cumparaturi plec cu un meniu gata construit.
Dar haideti sa va spun pasii pe care ii urmez eu.
1. Noi mergem la cumparaturi de obicei vineri dupa-amiaza si sambata dimineata. Astfel, joi am zi de curatenie in congelator, frigider, dulap. Ma uit ce mi-a mai ramas de saptamana trecuta (mai mereu sunt retete care raman negatite si raman ingrediente sau cumperi un ingredient si nu il folosesti tot) si trec pe lista, prioritare fiind cele perisabile.
De asemenea, lista mai contine si alimente cu viata mai lunga de raft, dar care sunt in dulap pentru ca noi ne facem cumparaturile din Metro sau Selgros si multe lucruri le luam la baxuri mici.
*cu ocazia asta, arunci o privire si la produsele de curatenie si de igiena pentru a le adauga pe lista de cumparaturi.
2. Joi seara, cu o foaie de hartie in fata, incep construirea meniului.
A. Imi deschid sursele: blogul culinar, carti de retete, Evernote (unde stochez retete care mi-au placut) si Pinterest.
Blogul, Pinterest-ul si Evernote-ul le am organizate atat pe tipul de masa (mic dejun, pranz/masa principala, supa, desert), cat si dupa ingredientul principal. Astfel, caut pe lista ingredientele deja existente si acestea sunt primele retete care intra in meniu. Daca mai au nevoie de ingrediente pe care nu le am, le trec si pe ele pe lista de cumparaturi.
B. Mai intai imi caut o lista de retete dupa tipul de masa cautat: 7 retete pentru micul dejun, 7 retete pentru masa principala, 3 retete de supa, vreo 4-5 de desert, 2-3 retete de paine/patiserie etc. Aceasta metoda o puteti adapta in functie de cum gatiti acasa: de exemplu, daca preferati sa gatiti in cantitati mai mari, pe mai multe zile, aveti nevoie doar de 2-3 retete de masa principala.
In timp ce ma decid asupra unei retete si o trec pe lista, arunc o privire si peste ingrediente si completez lista de cumparaturi.
C. Cand am gasit toate retetele pentru aceste categorii, retete care au fost alese cu prioritate din ingredientele deja existente si apoi orientandu-ma dupa alte produse de sezon, imi structurez mesele pe zile, in functie de cat de urgent e sa folosesc anumite ingrediente si de timpul pe care il am la dispozitie. De exemplu, pentru ca in weekend ne plimbam mai mult, am retete simple si rapide.
De ce e importanta impartirea pe zile? De ce nu las retele in stadiul de la punctul B – adica doar alese si cu lista de cumparaturi definitivata?
Foarte simplu: pentru ca multe retete au nevoie de pregatire in prealabil. Multe aluaturi trebuie sa stea la rece peste noapte, majoritatea cerealelor si boabelor trebui hidratate s.a.m.d.
Lista pe zilele saptamanii o prind pe frigider cu un magnet si de acolo vad zi de zi ce am de pregatit! 🙂
Cei de la coPrinted ne-au oferit o varianta gratuita de downloadat si printat aici, dar daca voi va organizati altfel, puteti intra pe aceasta categorie (sau oricare alta – puteti transfoma o invitatie de nunta intr-un meniu elegant!) si sa va customizati singuri meniul si sa descarcati pdf-ul.
Ba mai mult, odata terminat meniul, veti gasi in partea de jos un buton cu Share Project si sa salvati meniul in categoria User Created (cum sunt acestea) si sa le share-uiti pe Facebook, cu prietenii sau chiar sa lasati aici un link catre variantele voastre. Sun convinsa ca avem multe de invatat unii de la ceilalti!
Voi faceti meniul saptamanii? Cum pregatiti listele?
Eu de mult timp am vrut sa incerc idee asta. Cam de vreo trei ani de cand o verisoara de-a mea care locuia atunci in Canada imi povestea despre doua prietene care aplicau un meniu LUNAR! Pentru ca mergeau rar la cumparaturi si pentru a reduce costurile. Si de atunci mi-a suras ideea, am si incercat o data dar nu m-am tinut de meniu, mi s-a parut destul de complicat si astfel ideea a fost abandonata. Acum imi suna bine ce povestesti tu, mai ales ca ai descris si metoda 🙂 si poate incerc din nou.
Daca nu e prea mult, pentru cei mai putin organizari care incearca de muuult timp sa isi planifice un meniu si nu reusesc poate ne ajuti si cu un exemplu de meniu saptamanal. Am fi recunoscatori si ar putea insemna un mare start in eliminarea haosul din bucatariile noastre.multumim tare mult!
*putin organizati
In urma unor vizite la nutritionist mi-am insusit conceptul de meniu planificat; accept ideea si mi se pare extrem de utila si eficienta, chiar daca multora le suna "ciudat". Am renuntat la eterna intrebare – Noi ce mai mancam ? / Noi ce mancam maine ? 🙂 Bineinteles ca apar "derapaje", dar macar exista o baza 🙂
Anonim am început sa public astfel de exemple de meniuri pe blog. Sper sa va fie de ajutor.
Laura, da, și ptr mine meniul e de mare ajutor 🙂 derapajele exista, dar parca si alea sunt mai organizate 🙂