Suntem de 3 saptamani in carantina si ne asteapta (cel mai probabil) si o luna de vacanta. O vacanta cu numeroase restrictii, posibil cu continuarea carantinei. In ultimul an, copiii au stat mai mult acasa si ne-am adaptat destul de bine la noua situatie.
Sunt constienta ca marele privilegiu in aceasta perioada a fost ca eu deja lucram de acasa. Da, pentru mine a fost o perioada foarte intensa si dificila, dar macar nu a trebuit sa ne facem griji cu cine lasam copiii acasa. Totusi, acest an a fost un an in care am invatat multe si am incercat sa ii sprijinim pe copii sa treaca cat mai usor peste aceasta perioada.

5 sfaturi pentru scoala de acasa
  • Creati un spatiu potrivit invatarii
    Dupa socul initial, dupa stresul unei situatii complet necunoscute, dupa relaxarea care a urmat cand ne-am mai linistit, s-a instalat nevoia de actiune.
    Incertitudinea situatiei scolare a dus la nevoia de a compensa acasa cu un spatiu si o atmosfera potrivita invatarii. Am incurajat aceste lucruri si inainte, dar de cand tot facem scoala acasa, nevoia de a face aceste schimbari a devenit mai puternica.
    Ne-am organizat mai eficient materialele cu care lucram (pentru scoala sau pentru proiectele noastre), am cumparat mai multe tipuri de materiale cu care copiii sa lucreze (atat ghidat, cat si independent), am dedicat un spatiu in care sa ne expunem lectiile (de exemplu tabla inmultirii), ne folosim de un whiteboard pentru exercitii, am instalat table pentru exersarea desenului cu creta (am apelat la cele adezive) si chiar am luat in calcul un flipchart pentru ca mi-am amintit de pasiunea din facultate de a structura si vizual informatiile.
    Si, nu in ultimul rand, incurajati joaca 🙂
  • Puneti la dispozitia copiilor materiale cu care sa lucreze
    Copiii au mereu la dispozitie materiale care sa ii ajute sa lucreze independent si sa isi faca mici proiecte. Nu imi doresc sa stau mereu dupa ei, de aceea ii incurajez cat pot de mult sa isi faca de lucru. Avem sute de creioane (nu e o figura de stil, am cumparat seturi speciale pentru clase intregi :)), atat cu mina normala, cat si cerate. Cutii mari de creta colorata cu seturi speciale pentru detalii (folosite special la desenul pe tabla), mai multe tipuri de acuarele si vopseluri. Carioci si rollere de mai multe tipuri (pentru scris, colorate, cu sclipici, chiar si parfumate), foarfeci sau perforatoare.
    Toate acestea au ca scop unic sa ii incurajeze sa lucreze si sa experimenteze si, cel putin pana acum, chiar au dat rezultate si cu ajutorul lor copiii isi fac mai mereu de lucru.
  • Timp petrecut in aer liber si exercitii fizice
    Avem norocul sa stam la curte si sa nu avem o problema cu iesitul afara din casa, chiar si in timp de carantina. Si desi copiii ies aproape zilnic afara si am insistat sa petreaca cat mai mult timp afara, in lunile de iarna acest lucru nu a fost posibil in fiecare zi. De aceea, i-am incurajat sa faca exercitii fizice in casa. Exista nenumarate resurse gratuite online pentru asa ceva, distractive si atragatoare pentru copii, dar e important sa ii incurajati si voi sa faca asta.
  • Invatarea nu e doar despre teorie
    Da, e importanta scoala. Dar nu va concentrati doar pe partea teoretica, mai ales ca poate deveni plictisitor pentru copii. Am incercat in aceste luni sa ma concentrez mult si pe invatarea de aptitudini – de la gatit, la gradinarit, cusut si pana la curatenie si sa isi tina lucrurile in ordine. Si am fost surprinsi in cate feluri am putut aplica lectii de la scoala. Adunarea, scaderea, inmultirea si impartirea sunt foarte usor de repetat in bucatarie cand gatiti si adaptati gramajele.
  • Limitati timpul petrecut in fata ecranelor
    Copiii stau acum oricum in fata ecranelor cele cateva ore de scoala zilnice. Incercati sa limitati timpul petrecut in fata ecranelor in restul timpului. Nu putem sa le interzicem de tot, nici macar nu mai este posibil, dar putem face reguli, putem canaliza energia si interesul spre alte directii.
    In plus, oricat de dificil este sa recunoastem asta, da, trebuie sa le dam si noi un exemplu. Asadar, nu putem sa le interzicem ecranele in timp ce noi dam refresh mereu pe telefon sau suntem prinsi intr-o dezbatere aprinsa pe Facebook. Trebuie sa fim noi primii care sa puna jos telefonul.

Concluzie

Ajustarea asteptarilor
Va marturisesc ca am trecut si eu prin momente de frustrare extrema. Am pendulat intre furie indreptata spre exterior si gestionarea temerilor legate de bunastarea copiilor mei. Desi inca mai am momente cand simt coltii acestor sentimente, aam inceput sa schimb perspectiva din care privesc situatia.
Am constatat puterea extraordinara de adaptare a copiilor si am incercat sa nu le induc si lor sentimentele mele negative. In schimb, am incercat sa discutam despre cum se schimba lumea noastra si cum facem sa ne adaptam si sa ne bucuram in continuare de ceea ce este important pentru noi.
Traim timpuri dificile si distopice. Fara indoiala nu este lumea in care mi-as fi dorit sa creasca copiii mei. Dar aceasta este realitatea si rolul meu a devenit acela de a le oferi locul in care sa se simta in siguranta si sa fiu vocea care sa le incurajeze rezilienta. Pentru ca au fost multe zile in care scoala online ii frustra, multe zile cand si-ar fi dorit sa faca lucrurile „ca inainte”, iar eu a trebuit sa imi inghit propria furie, propriile temeri si sa fiu vocea matura care sa ii ajute sa inteleaga dificultatea realitatii pe care o traim si sa gaseasca solutii pentru a le fi bine.