Aceasta carte a fost prima pe care am citit-o de Andrei Plesu. Pana la acest moment l-am citit pe Plesu accidental intr-un loc sau altul, arareori l-am mai urmarit si la televizor, dar in fond nu aveam o parere clara despre el.
Il respectam din considerentul intelectualului roman (care reuseste si sa fie mediatizat), dar care nu imi este antipatic. Mi se parea un om la locul lui, situat undeva intre calmul lui Patapievici si verva lui Liiceanu.

Obscenitatea publica intruneste o serie de articole scrise de Plesu in diverse publicatii, de la Plai cu boi (cine isi mai aminteste de nudurile din Plai cu boi? :)), la Dilema veche si Jurnalul National. Articolele sunt grupate sub diverse titluri precum: Comedia presei, Memoria obscenitatii sau Noi si ei – fragmente din tragi-comedia integrarii.

Bineinteles ca nu toate articolele mi-au trezit interesul. Cu o atitudine mai apatica am parcurs articolele din si despre perioada anilor ’90, articole incarcate de conceptele politice si realitatile scenei politice a acelor ani.

Mi-au atras atentia articole care se refereau la diferite persoane publice:

1 Adrian Paunescu – omul “inclinat din fire sa gandeasca macro-“, incapabil sa sesizeze mici detalii care pot schimba perspective, dar care se apuca de “dantelarii” pentru ca sunt in favoara lui.
cu nuanta pe nuanta calcand,”fin” in varianta elefantina.”

2 Ion Cristoiu – a carui retragere poate sa inca sa il mai salveze pe acest “Brucan du pauvre”, “fast-food al gandirii politice jurnaliere

3 George Pruteanu pus alaturi de manelisti simbolizeaza “inocenta inculta” vs. “impura suficienta” si care in raport cu Adrian Copilu’ Minune, un “caraghios” si un “netrebnic”.

Dar pentru ca nu pot vorbi despre toate deodata ma vad nevoita sa pomenesc despre un articol pe care l-as si reda aici cuvant cu cuvant, atat mi se pare de important, atat de necesar pentru a fi inteles si pus in practica: Regulile dialogului!
Diferenta dintre taclaua balcanica, realizata oricand si oriunde cu scopul de a afisa un aer inteligent, si dialogul.
Chiar daca si taclaua are aspectele sale pozitive – ca doar nu putem sa fim mereu seriosi (“cordilitatea mediteraneana, metabolismul ei destins si siesta mentala”), ea nu trebuie confundata cu dialogul.
“Dialogul implica disponibilitatea fiecaruia de a iesi in intampinarea celuilalt, capacitatea de a fi receptiv fata de punctul de vedere advers, pasiunea investigatiei dincolo de orice narcisisme si vanitati.”

Ader si eu cu toata inima la aceasta clara si absolut necesara delimitare! Si simt nevoia sa subliniez ca mult prea multi oameni (inteligenti) se pornesc in nesfarsite polemici (carora le dau triumfali titulatura de dialoguri), in cadrul carora fiecare isi prezinta punctul de vedere cu o atitudine suparata si belicoasa, de la bun inceput decis sa nu accepte nici o fisura in platosa propriei opinii. Trist!

In aceasi ordine de idei, in alt articol, Plesu vorbeste despre atitudinea romaneasca conform careia, ca sa dovedesti lumii din jur ca esti un om inteligent trebuie obligatoriu sa fii suparat si agresiv – “Obiectez, deci nu ma las inregimentat! Nu merg cu turma, nu ma las pacalit, nu ader la opiniile altora!”

Si pentru ca trebuie sa trag (pentru moment) si o conluzie, ceea ce consider ca este necesar sa fie spus este ca am fost fermecata de fluenta, logica si retorica lui Plesu. Rar mi-a fost dat sa citesc o carte care sa vorbeasca cu atata claritate si simplitate despre lucruri atat de complicate.

* carte care a ajuns in mainile mele din generozitatea lui Dan