Nexus este ultimul volum din Rastignirea trandafirie, si incununarea filozofica a trilogiei. In Nexus regasim triunghiul amoros format din Henry, Mona si (Ana)Stasia, intercalat de un alt puternic triunghi, reprezentat de Henry si familia sa. Ambele centre de putere isi disputa suprematia asupra lui Henry, care pe parcursul trilogiei, si mai ales in ultima parte, migreaza dintr-o parte in alta.
Declarand trilogia o lucrare cu caracter autobiografic, Miller reia povestea controversatei sale casnicii cu June, Mona in Nexus. June, muza ce-i insufla lui Miller subiectul romanului prin inclinatiile sale bisexuale, este o bucovineanca emigrata in America, in jurul careia se construieste si celebrul cuplu Henry Miller – Anais Nin.
Se poate considera ca Nexus este construit pe trei coordonate esentiale ale existentei lui Miller : dragostea, familia si literatura. De multe ori insa, nu ne mai dam seama daca relatia cu Mona si Stasia este una de iubire, sau mai degraba una patologica. Totodata, atitudinea Monei oscileaza intre a crede in talentul literar a lui Henry, pana la punctul in care se sacrifica pentru a-l intretine material, la a-i crea frustrari ce il impiedica sa mai scrie.
Fata de al doilea pol gravitational al existentei sale, familia, Henry are o atitudine paradoxala. Desi nu o data isi declara independenta fata de familie si pare sa o renege cu usurinta, el pare invariabil atras catre ei. Construit tot sub forma unui triunghi, familia milleriana isi rezerva un spatiu vast in roman, cu pagini ce abunda in detalii si umor care tradeaza mai curand afectiunea. Descrierea unei traditionale mese de Craciun are doua mari aporturi la constructia viitoare a actiunii: in primul rand are meritul de a contura raporturile de forte intre cele doua lumi, care il au ca element comun pe Henry, iar in al doilea rand de a determina aria si potentialul de acoperire a fiecarui protagonist.
Din punct de vedere literar, Nexus reprezinta dovada profesiunii de credinta milleriene. Din momentul in care Henry simte primejdia abandonului si incepe spionarea sistematica si stangace a tinerelor femei, devenim martorii nasterii unui scriitor. Daca Miller considera ca scriitor nu poate fi decat cel care a experimentat moartea, atunci in Nexus asistam la mortile repetate ale unui om, si la nasterile succesive ce intregesc un scriitor.

*recenzie aparuta si pe bookblog