Oscilez intre a recunoaste ca mi-am acceptat statutul de femeie din intelepciune, resemnare sau amuzament.

Pentru ca desi toata copilaria mi-am dorit sa fiu baiat (intre rationamentul simplu ca ei aveau jocuri mai interesante si complexul freudian al castrarii), am ajuns la varsta unde nu numai ca am renuntat la astfel de fantasme, dar am inceput si sa consider ca, in fond, diferenta este creata cu precadere doar din punct de vedere social.

Nu voi tine aici o lunga prelegere a statutului femeii in societate, a asupririi ei de catre barbat. Sunt probleme mari. Discriminarea sexuala am experimentat-o si eu de prea multe ori pentru a o putea trece cu privirea. Am intalnit-o in mediul academic si in cel de afaceri. Fatisa sau voalata, ea este acolo, adanc intiparita.

Dar de cele mai multe ori, consider ca aceasta discriminare este indreptatita. Pentru ca, hai sa fim seriosi, care este imaginea generalizata a femeii? Si care sunt femeile pe care le vedem cel mai des in jurul nostru? Femeile promovate, femeile dupa care pana ce si mie, ca femeie heterosexuala, mi se scurg ochii? Femei care sunt frumoase pentru ca tac si chicotesc. Care si-au creat un mod de viata din a privi admirativ spre mascul, de a ofta de fata cu el in fata unei vitrine, de a isi face un job din a fi “femeie”.

Femeia ca reprezentare. Femeia ce isi doreste sa fie, sa arate, sa rasufle precum imaginea pe care o are in fata ochiilor si pe care este nevoita sa o asimileze. Astfel ea se transforma in copia fidela a imaginii ce i se reflecta pe retina, nu mai are conceptul de originalitate, ci doar de trendy.

Ea devine apoi un receptor al unor comportamente date, pe care apoi le imita cu exactitate. Isi cauta un anumit tip de partener, cu un anumit tip de masina, iubeste intr-un anumit fel, cu lacrimi mari, cu umilinte dese si neintelese, o intalnesti numai in anumite cluburi, purtand anumite haine si avand o atitudine specifica.

Exemplarele de acest fel le regasesc cel mai ades la Mall (un cliseu pe care va rog sa mi-l acceptati de aceasta data). Se vantura pe acolo, proaspat frezate (toate la fel!), proaspat iesite din solar. Un moment te si simti plin de dorinta si de invidie pe viata “glamour” pe care o duc. Un moment.

Femeia isi gaseste insa si o alta reprezentare foarte “trendy”: femeia de cariera.
Pe langa tzoapele mai sus pomenite, femeia de cariera este de rang superior, dar cu nimic mai eliberata. Ea are propriul ei prototip, propria ei forma de existenta.

Astfel, femeia de cariera sacrifica totul pe altarul carierei, nu mai are casa, masa sau barbat, doar un mobil si un laptop. Isi face un titlu de glorie din faptul ca ea le-a sacrificat pe toate pentru companie! Si priveste critic si incruntata orice faptura care da dovada de sentimente.

Femeia de cariera este frumos imbracata si gatita, este increzatoare si trufasa. Ea este stapana. Ea este cea care va calca pe cadavre pentru ca, nu-i asa, in lumea asta a barbatilor trebuie sa fii fara suflet sa reusesti!

Aceasta nu este o critica la adresa femeilor. Este doar o pledoarie pentru originalitate si curaj.