Voi avea in curand 8 ani de cand lucrez de acasa. In acesti ani am crescut si doi copii pe langa mine si inca nu am ajuns la punctul in care amandoi sa lipseasca macar cateva ore pe zi, astfel incat sa pot lucra neintrerupta (cel mic va merge la gradinita din toamna). Deci a trebuit sa invat sa lucrez cat mai eficient cu ei pe langa mine, sa fiu flexibila si sa imi schimb programul si orele de lucru in functie de nevoile lor si etapele lor de dezvoltare. Pentru ca – da! – conteaza enorm varsta copilului. Am avut un program cu un copil, un program cu copil + bebe si altul cu doi copii. Fiecare etapa are provocarile sale si flexibilitatea este esentiala.

Din experienta mea, iata cateva sfaturi pentru a fi mai productiva daca lucrezi de acasa cu copiii pe langa tine 24/7.

 

  1. Lucreaza de dimineata. Scenariul ideal este sa te trezesti cu 1-2-3 ore inainte de copii si sa poti lucra neintrerupta inca de la primele ore. Aceasta strategie functioneaza daca nu ai bebe sugar si daca orele tale de lucru nu depind de orele traditionale de lucru. Oricum, chiar de reusesti sa lucrezi si o ora de dimineata, te vei simti mai bine ca ai reusit deja a te ocupi de cateva sarcini. In plus, linistea si concentrarea din zori de zi nu se compara cu nimic altceva.
  2. Angajeaza ajutor. Aici e un pic mai complicat. In primul rand, stabileste ce fel de ajutor iti doresti sau iti poti permite profesional si financiar. Poti angaja pe cineva sa te ajute la curatenie (si gatit), pe cineva care sa stea cu copiii cateva ore in fiecare zi ca sa poti lucra sau – daca iti permite natura ocupatiei – ajutor in desfasurarea activitatii profesionale, astfel incat tu sa iti delegi o parte din sarcini si sa iti usurezi volumul de munca. Pentru toate cazurile de mai sus, pe langa plata pe care o faci, trebuie sa iei in calcul forma de angajare si modul de plata. Daca angajezi cu carte de munca, calculeaza si impozit salariu 2018, pentru ca lucrurile se tot schimba la noi. Daca lucrezi pe baza de proiecte (pentru cea de a doua varianta amintita de mine), verifica cu un calculator drepturi de autor care sunt taxele pe acest tip de contracte. Abia dupa ce faci toate aceste calcule te poti gandi daca iti permiti ajutor angajat.
  3. Inchide tab-ul de social media, inchide notificarile de social media cand lucrezi. Ba mai mult, sfatul meu este sa iti aloci cateva minute pe parcursul zilei in care sa gestionezi activitatea ta (de promovare) pe aceste canale si sa te limitezi la ele. Utilizarea excesiva a aplicatiilor de social media, chiar si cand nu lucrezi, te epuizeaza si te obosesc nejustificat. Nu ai nevoie de atata energie negativa si sa te incarci cu dramele tuturor!
  4. Planifica meniul zilei (sau al saptamanii) si pregateste dinainte ingredientele (unde poti). Invata scurtaturi in bucatarie. Achizitioneaza electrocasnice care te pot ajuta in asta: un congelator, un slow cooker, poate un robot de bucatarie sau o masina de facut paine.
  5. Planifica jocuri si jucarii. O parte din munca mea este sa caut idei de activitati care sa imi tina copiii ocupati si sa mai pot fura cateva minute de lucru. Cele mai utile sunt cele denumite „invitation to play” – adica invitatii la joaca, unde pregatesc cateva „ingrediente” si las copiii sa se joace liber apoi. De asemenea, mai folosesc si rotatia jucariilor si, cand e nevoie, scot o cutie noua cu jucarii (vechi :)) si astfel ii tin ocupati. Atentie! Ocupati nu inseamna in liniste. Obisnuiti-va sa va concentrati in galagie! 😉
  6. Planifica-ti saptamana de lucru si incearca pe cat posibil sa grupezi activitatiile similare. De exemplu, planifica o zi pentru a pregati postarile, promotiile, strategia de social media. Desigur, in multe cazuri, apar situatii neprevazute peste zi, care necesita atentie imediata (mai ales in cazul celor care lucram cu clientii sau gestionam comenzi) – in acest caz, fa-ti o lista de sarcini zilnice si tine-te de ea! Daca intri pe calculator, rezolva doar acea sarcina, nu te rataci si pe grupurile de Facebok!
  7. Invata sa programez postari, articole etc. Orice se poate programa. Astfel, poti sa lucrezi la orele potrivite ritmului familiei tale, dar sa fii prezenta online atunci cand conteaza sau este necesar. De exemplu, poti programa toate postarile de pe Facebook pe o saptamana. Vei vedea ca daca te ocupi de ele deodata, iti vor manca infinit mai putin timp.
  8. Investeste intr-un laptop sau un telefon performant si in programe care iti permit sa lucrezi de pe orice device si de oriunde, astfel incat sa nu fii obligata sa lucrezi doar de la calculator. Desigur, nu vei putea muta toata activitatea si in unele cazuri (ca de exemplu cele care faceti produse handmade), acest lucru nici nu este posibil. Dar partea de online o puteti rezolva cat timp copiii se joaca in curte sau cat timp stati in pat si alaptati bebelusul somnoros.
  9. Creaza o rutina si un mediu optim de lucru. Deseori vei procrastina – de la oboseala, de la dezordinea lasata in urma de copii, de la lipsa de motivatie sau pentru ca esti descurajata. Le-am simtit pe toate in acesti ani…de mii de ori. Aproape de fiecare data m-a salvat rutina: cand ma asezam la biroul meu, pe scaunul meu rosu, cand aprind lampa si imi pun in fata sticla de apa, mintea mea intra automat in starea de concentrare necesara lucrului. Un alt lucru util a fost muzica – am un playlist special de lucru. Melodiile acelea le ascult cand lucrez si deseori nici nu le mai aud, dar ma ajuta sa intru in starea de concentrare necesara sa imi indeplinesc sarcinile chiar si atunci cand nu am chef.
    Marturisire: mai am si un album pe Pinterest cu citate motivationale, la care recurg ori de cate ori situatia este disperata.
  10. Mancati bine, aveti grija la consumul de cafea si dormiti suficient! Nu ajuta pe nimeni daca veti cadea de pe picioare. Munciti cu bucurie si cu drag, amintiti-va mereu de ce ati ales sa lucrati de acasa si de ce e atat de importanta sanatatea si starea voastra de spirit.